PELAJAR TINGKATAN
ENAM TIDAK TAHU KEHENDAK SOALAN DAN TIDAK TAHU UNTUK MERANGKA DAN
MENGEMBANGKAN IDEA UNTUK MENULIS ESEI.
- PENGENALAN
Pengajian
Am adalah satu mata pelajaran peringkat STPM yang mensepadukan
pelbagai ilmu pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam pembelajaran
sepanjang hayat. Kajian ini lebih tertumpu kepada pengenalan kaedah
untuk membantu pelajar meningkatkan kemahiran dalam penulisan esei
pengajian am mengikut teknik yang betul.
- OBJEKTIF KAJIAN
Selepas
kajian ini dijalankan, pelajar-pelajar diharap akan mencapai objektif
berikut :
- Objektif Umum
- Meningkatkan kemahiran pelajar dalam penulisan esei yg baik.
- Objektif Khusus
- Meningkatkan pemahaman pelajar dalam mengenal pasti kehendak soalan.
- Membantu pelajar mengenal pasti idea utama dalam penulisan esei.
- Meningkatkan kemahiran pelajar dalam merangka dan mengembangkan idea dalam penulisan esei.
- Meningkatkan peratusan prestasi pelajar.
- REFLEKSI PENGAJARAN
- Refleksi Awalan
Pelajar menghadapi
masalah dalam mengenal pasti kehendak soalan dengan tepat. Pelajar
juga tidak dapat untuk mengenal pasti idea-idea utama untuk menulis
esei. Pelajar tidak tahu untuk merangka dan mengembangkan idea dalam
penulisan esei.
- Refleksi Pertengahan
Pelajar telah dapat
mengenal pasti kehendak soalan dengan baik. Pelajar juga sudah dapat
mengenal pasti idea-idea utama dengan baik. Namun, pelajar masih lagi
belum menguasai kaedah untuk merangka dan mengembangkan idea dengan
betul dalam penulisan esei.
- Refleksi Akhir
Pelajar berjaya
menguasai kaedah penulisan esei yang diberikan oleh guru. Di dalam
ujian percubaan, enam orang daripada lapan orang pelajar dapat
menjawab soalan esei dengan baik. Dua orang pelajar lagi dapat
menjawab soalan esei dengan agak memuaskan. Peratus prestasi pelajar
meningkat setiap kali guru memberikan soalan latihan.
- KUMPULAN SASARAN
Kajian ini
melibatkan pelajar Tingkatan Enam Rendah Cekal Subjek Pengajian Am
Penggal 1. Keseluruhan pelajar di dalam kelas ini adalah seramai
lapan oang sahaja yang terdiri daripada enam orang pelajar India dan
dua orang pelajar Cina. Kesemuanya adalah pelajar lelaki.
- PELAKSANAAN KAJIAN
Sebelum guru
melaksanakan kajian tindakan, guru melakukan tinjauan terlebih dahulu
untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar.
- Cara Pelaksanaan :
- Guru meminta pelajar menyalin beberapa soalan esei.
- Seterusnya, guru meminta pelajar untuk mengenal pasti kehendak soalan setiap soalan tadi. Pelajar menghadapi masalah untuk mengenal pasti kehendak soalan dengan tepat. Hal ini merupakan masalah yang besar kerana pelajar tidak akan dapat menjawab soalan esei dengan idea yang relevan mengikut kehendak soalan.
- Kemudian, guru meminta pelajar untuk untuk mengenal pasti idea bagi setiap soalan yang diberi. Pelajar menghadapi sedikit kesulitan untuk mengenal pasti idea-idea utama kerana pelajar kurang pembacaan.
- Guru meminta pelajar ke perpustakaan untuk membuat sedikit pembacaan melalui akhbar-akhbar dan majalah.
- Guru menyediakan contoh-contoh soalan untuk pelajar kenal pasti kehendak soalan. Guru juga meminta pelajar untuk mengenal pasti idea-idea utama bagi setiap soalan. Setelah itu, guru melakukan perbincangan bersama-sama pelajar.
- Seterusnya, guru memperkenalkan kaedah penulisan esei yang betul kepada pelajar. Ini adalah untuk membantu pelajar meningkatkan kemahiran merangka dan mengembangkan idea.
- Untuk memastikan pelajar faham dengan kaedah ini, guru membahagikan satu idea setiap pelajar untuk dikembangkan mengikut kaedah yang diberi.
- CADANGAN KAJIAN LANJUTAN
Kajian ini boleh
dilakukan kajian lanjutan bagi menyelesaikan masalah pelajar yang
memerlukan sokongan dalam mendapatkan idea dalam menghurai penulisan.
Pengkaji seterusnya memerlukan penekanan kepada corak persembahan
penulisan pelajar dengan mengambil kira olahan isi pengajaran dan
isu-isu semasa.
- KESIMPULAN
Idea dan kaedah
penulisan yang betul merupakan aspek yang perlu ditekankan pelajar
dalam mendapatkan keputusan yang baik dalam pesembahan penulisan.
Guru perlu memberikan penekanan kepada pelajar dalam aspek menggali
idea dalam mendapatkan maklumat yang baik. Tanpa pembacaan tambahan
pelajar tidak dapat mengetahuan berkenaan topik pengajaran dengan
baik. Nilai pembacaan mampu mengembangkan idea pelajar dalam merangka
penulisan agar memberikan hasil yang terbaik. Pelajar perlu membuat
pembacaan yang lebih mengenai isu-isu semasa untuk memastikan pelajar
dapat mengenal pasti idea-idea utama dalam penulisan esei.
Seterusnya, kajian
tindakan ini diharap dapat membantu pelajar dalam meningkatkan
kemahiran dalam merangka dan mengembangkan idea penulisan dengan
betul dan tepat. Pendekatan yang mudah digunakan dalam kajian ini
supaya pelajar dapat menyesuaikan diri dalam persekitaran
pembelajaran dengan baik.
- BIBLIOGRAFI
Pusat
Perkembangan Kurikulum: Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam
Pengajaran & Pembelajaran
,Kementerian
Pendidikan Malaysia.
Jurnal
Kajian Tindakan , Sekolah - sekolah Negeri Johor Jilid 2/2009
Zain
Abd Hamid. 2008 Pengenalan Kajian Tindakan Di Sekolah Kementerian
Pelajaran Malaysia Kuala Lumpur
- LAMPIRAN
No comments:
Post a Comment